Photobucket

salam ukhwah kepada semua,salam perkenalan dan salam persahabata...

Bismillahirahmaanirrahiim

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillahi Rabbil A’laamiin,Pertama Sekali Kita Panjatkan Puji Kesyukuran Kita Kepada Allah Swt, Yang Telah Melimpahkan Rahmat Dan Hidayahnya Kepada Kita,Sehinggalah Kita Dapat Mengetahui Haq Dan Bathil,Halal Dan Haram. Juga Pada Saat Ini Kita Masih Lagi Diberikan Kesempatan Untuk Hidup Dimuka Bumi Ini.

Keduanya , Selawat Dan Salam Kita Curahkan Kepada Junjungan Besar Nabi Mhammad Saw, Juga Segenap Kepada Ahli Keluarganya,Para Sahabat-Sahabatnya , Para Tabi’in Tabi’ahum Waman Tabi’ahum Bi Ihsanin Ila Yaumiddin,Para A’lim Ulama’ , Al,Ulama’ Warosatul Anbiya’, Dan Juga Kepada Semua Pejuang Agama Yang Telah Memperjuangkan Agama Allah Ini ,Sehinggalah Sampai Kepada Kita, Yang Masih Lagi Mendapat Cebisan-Cebisan Agama Ini. Atas Semua Amal Soleh Mereka,Niat Baik Mereka , Perjuangan Mereka, Kita Syukuri Dan Kita Doakan Semoga Allah Membalas Jasa Baik Mereka Dengan Balasan Yang Lebih Baik. Aamiin..

Isnin, 1 Ogos 2011

BIRRUL WALIDAINI ( IBU )





Berbakti kepada pada orang tua tidak terlepas dari masalah berbuat baik dan derhaka. Mungkin, sebahagian daripada orang kita merasa lebih ‘tertusuk’ hatinya bila disebut ‘anak derhaka’, daripada digelar ‘hamba derhaka’.

Kemungkinan, itu kerana ‘kederhakaan’ terhadap Allah, lebih abstrak, dan hanya diketahui antara si pelaku dan Allah sahaja,.

Lain lagi ceritanya jika kederhakaan itu terjadi pada orang tua, yang jelas kelihatan, senang di kesan, diperiksa dan ditelaah, hingga lebih mudah mengubah  pelakunya di tengah masyarakat, dari status sebagai orang baik menjadi orang jahat.

Pola berfikir seperti ini, jelas tidak benar, kerana Allah menegaskan dalam firman-Nya, (yang ertinya) :

“Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu sekalian jangan menyembah selain Dia, dan hendaklah berbuat baik kepada kedua ibu bapa.” (Al-Isra’ : 23)

Haq penghambaan diri kepada Allah jelas harus lebih diutamakan. Kerana manusia diciptakan tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk tujuan itu. Namun, ketika Allah ‘menggandingkan’ antara kewajipan penghamba kepada-Nya, dengan kewajipan berbakti kepada orang tua, hal ini menunjukkan bahawa berbakti kepada kedua orang tua memang memiliki tingkat yang amat tinggi, dalam Islam. Kewajipan itu sangat ditekankan, sehinggalahAllah menggandingkannya dengan kewajipan menyempurnakan ibadah kepada-Nya.

Berbakti kepada Dua orang Tua

Allah sudah banyak memberikan bukti pentingnya ‘berbakti’ itu, dalam banyak firman-Nya, demikian juga Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam, dalam banyak sabdanya.
Di antaranya seperti berikut:

1. Allah ‘menggandingkan’ antara perintah untuk beribadah kepada-Nya, dengan perintah berbuat baik kepada orang tua:

“Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu sekalian jangan menyembah selain Dia, dan hendaklah berbuat baik kepada kedua ibu bapa.” (Al-Israa : 23)

2. Allah memerintahkan setiap muslim untuk berbuat baik kepada orang tuanya, sekalipun mereka kafir:

“Dan jika keduanya memaksamu untuk menyekutukan Aku (Allah) dengan sesuatu yang tidak mempunyai ilmu tentang itu, maka janganlah engkau mentaati keduanya, dan pergaulilah mereka  keduanya di dunia dengan baik,dan ikutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku.” (Luqmaan : 15)

Ayat di atas menunjukkan diharuskannya memelihara hubungan baik dengan orang tua, sekali pun mereka belum dapat hidayah. Yakni dengan memberikan apa yang mereka perlukankan. Bila mereka tidak memerlukan  harta, boleh  dengan cara beramar ma'ruf nahi munkar.

3. Berbakti kepada kedua orang tua adalah jihad.

Abdullah bin Amru bin A’sh meriwayatkan bahawa ada seorang pemuda meminta izin berjihad kepada Rasulullah Shollallahu ’alaihi Wasallam. Beliau bertanya, “Apakah kedua orang tuamu masih hidup?” Pemuda itu menjawab, “Masih.” Beliau bersabda, “Kalau begitu, berjihadlah dengan berbuat baik terhadap keduanya.” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

4. Taat kepada orang tua adalah salah satu penyebab masuk Syurga.

Rasulullah Shollallahu ’alaihi Wasallam bersabda, “Sungguh kasihan, sungguh kasihan, sungguh kasihan.” Salah seorang Sahabat bertanya, “Siapa yang kasihan, wahai Rasulullah?” Beliau menjawab, “Orang yang sempat berjumpa dengan orang tuanya, kedua-duanya, atau salah seorang di antara keduanya, pada umur mereka sudah makin tua , namun tidak mampu membuatnya masuk Syurga.” (Riwayat Muslim)

Beliau juga pernah bersabda:

“Orang tua adalah ‘pintu pertengahan’ menuju Syurga. Bila engkau meninginkan, silakan engkau pelihara. Bila tidak mahu menginginkan, silakan untuk tidak memperdulikannya.” (Diriwayatkan oleh At-Tirmidzi, dan menurut beliau , “Hadits ini sahih.” Riwayat ini juga dinyatakan sahih, oleh Al-Albani.) Menurut para ulama, erti ‘pintu pertengahan’, yakni pintu terbaik.

5. Keredhaan Allah, terletak kepada keredhaan orang tua.

“Keredhaan Allah bergantung pada keredhaan kedua orang tua. Kemurkaan Allah, bergantung pada kemurkaan kedua orang tua.” Diriwayatkan oleh At-Tirmidzi, dan menurut beliau , “Hadits ini sahih.” Riwayat ini juga dinyatakan sahih, oleh Al-Albani. Diriwayatkan juga oleh Ath-Thabrani dalam Al-Awsath..

6. Berbakti kepada kedua orang tua dapat membantu menghilangan dosa.

Ada seorang lelaki datang menemui Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam sambil mengadu, “Wahai Rasulullah! Aku telah melakukan  perbuatan dosa.” Beliau bertanya, “Engkau masih mempunyai seorang ibu?” Lelaki itu menjawap, “Tidak.” “makcik (saudara ibu)?” Tanya Rasulullah lagi. “Masih.” Jawapnya. Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam bersabda, “Kalau begitu, berbuat baiklah kepadanya.”

Dalam pengertian yang ‘lebih kuat’, riwayat ini menunjukkan bahawa berbuat baik kepada kedua orang tua, terutama kepada ibu, dapat membantu proses taubat dan pengampunan dosa. Ingat ! Berbakti kepada orang tua adalah amal ibadah yang paling utama.

7. Berbakti kepada orang tua, membantu menolak musibah.

Hal ini dapat difahami melalui kisah ‘tiga orang’ (ashabul kahfi) yang terkurung dalam sebuah gua. Masing-masing mereka berdoa kepada Allah dengan menyebutkan satu amalan yang dianggapnya terbaik dalam hidupnya, agar menjadi wasilah (sarana) terkabulnya doa mereka. Salah seorang di antara mereka bertiga, mengisahkan tentang salah satu perbuatan baiknya terhadap kedua orang tuanya, yang akhirnya, menyebabkan pintu gua terbuka, batu yang menutupi pintunya bergeser, sehingga mereka dapat keluar dari gua tersebut. (Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim)

8. Berbakti kepada orang tua, dapat memperbanyak rezeki.

Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam bersabda, “Barangsiapa yang ingin rezekinya diperbanyakkan, dan agar usianya dipanjangkan (dipenuhi berkah), hendaknya ia menjaga tali silaturahim.” (Al-Bukhari dan Muslim)

Berbakti kepada kedua orang tua adalah bentuk aplikasi silaturahim yang paling afdhal , yang boleh dilakukan seorang muslim, kerana keduanya adalah orang terdekat dengan kehidupannya.

9. Doa orang tua itu mustajab dan maqbul disisi Allah SWT.

Dalam Sahih Al-Bukhari dan Muslim disebutkan bahawa Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam bersabda, “Ada tiga bentuk doa yang amat mustajab, yang tidak diragukan lagi: Doa orang tua untuk anaknya, doa seorang musafir dan orang yang yang dizalimi.”

10. Harta anak adalah milik orang tuanya.

Suatu ketika ada seorang anak mengadu kepada Rasulullo\ah Shollallahu’alaihi Wasallam, “Wahai Rasulullah! Ayahku telah merampas hartaku.” Rasulullah bersabda, “Engkau dan juga hartamu, kesemuanya adalah milik ayahmu.” HR. Abu Dawud dan Ibnu Majah, dinyatakan sahih oleh Al-Albani.

11. Jasa orang tua, tidak akan dapat dibalas.

Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam bersabda:

“Seorang anak tidak akan dapat membalas budi baik ayahnya, kecuali bila dia mendapatkan ayahnya sebagai budak (hamba), lalu dia memerdekakan.” (HR. Muslim)

12. Derhaka kepada orang tua, termasuk dosa besar yang terbesar.

Dari Abu Bakrah diriwayatkan bahawa Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam bersabda, “Mahukah kalian Aku beritahukan dosa besar yang terbesar?” Para Sahabat menjawab, “Tentu sekali, wahai Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam.” Lalu Beliau bersabda, “Berbuat syirik kepada Allh, dan derhaka terhadap orang tua.” Kemudian, sambil bersandar, beliau bersabda lagi, “..ucapan dusta, persaksian palsu..” Beliau terus meneruskan mengulang sabdanya itu, sampai kami (para Sahabat) berharap beliau segera terdiam. (Al-Bukhari dan Muslim)

13. Orang yang derhaka terhadap orang tua, akan mendapatkan balasan ‘cepat’  (terus menerus)di dunia, selain diancam seksa di akhirat.

Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam bersabda, “Ada dua bentuk perbuatan dosa yang pasti mendapatkan hukuman awal di dunia: Memberontak terhadap pemerintahan Islam yang sah, dan derhaka terhadab orang tua.” HR. Al-Hakim, disahihkan oleh Al-Albani.

Alhamdulillah…,

Semua bukti tersebut ,tentang berbakti kepada orang tua yang sama sekali tidak boleh di abaikan, kesemuanya, menunjukkan betapa berbakti kepada orang tua adalah kebajikan yang paling penting, bahkan yang terpenting dari sekian banyak perbuatan baik yang diperuntukkan terhadap sesama makhluk ciptaan Allah.

Begitu  pentingnya, hingga riwayat-riwayat yang menjelaskan tentang adab, tingkah laku  dan sikap seorang anak terhadap orang tuanya, bertaburan dalam banyak hadith-hadith Nabi Shollallahu’alaihi Wasallam, bahkan juga dalam banyak ayat Al-Qur’an.

Muliakan Orang Tua

Kenapa ?
Kerana Islam sudah mengajarkan  ‘perintah tegas’ bagi seorang mukmin, untuk berbuat baik kepada kedua orang tuanya.

“Telah kami pesankan seorang manusia untuk sentiasa berbuat baik kepada kedua orang tuanya.” (Al-Ahqaaf : 15)

“Beribadahlah kepada Allah, jangan menyekutukan Allah dengan sesuatu apapun, dan berbuat baiklah kepada kedua orang tua.” (An-Nisaa : 36)

Perintah itu, bahkan diseiringkan dengan perintah untuk meng Esa-kan Allah sebagai kewajipan utama seorang mukmin. Sehingga zahir, perintah itu mengandungi ‘tekanan’ yang sangat kuat.

Lebih - lebih, bila anak tersebut sudah berkedudukan tinggi, sangat sibuk dan mempunyai banyak aktiviti,sehingga berbakti kepada orang tua terabai. Akhirnya, merasa sudah berbuat segalanya dengan mengeluarkan dana secukupnya, lalu memasukkan si orang tua ke rumah asuhan orang-orang tua..Masya Allah... , tidakkah kamu ingat pada waktu masih bayi, kita menyusahkan  mereka, kita sibukkan  dengan kenakalan kita???  sakit hati jika melihat fenomena tanpa hati seperti itu berlaku...

Berbuat Baik Kepada Orang Tua

“..dan hendaklahkamu sekalian berbuat baik kepada kedua orang tua.” (Al-Israa : 23)

Ibnu Jarir Ath-Thabari menjelaskan, “Allah berpesan agar setiap orang melakukan bakti kepada orang tua dengan berbagai bentuk perbuatan baik. Namun kepada selain orang tua, Allah hanya memesankan ’sebahagian’ bentuk kebaikan itu saja. “Katakanlah yang baik, kepada manusia.” (Al-Baqarah : 83)

Orang tua kita adalah insan  yang paling berhak mendapatkan dan merasakan ‘budi baik’ seorang anak, dan lebih berhak diperlakukan secara baik oleh si anak, berbanding  orang lain.



-Beberapa hal berbuat baik pada orang tua:

1. Bersikaplah secara baik, pergauli mereka dengan cara yang baik pula, yakni dalam berkata-kata, tingkah laku, memberi sesuatu, meminta sesuatu atau melarang orang tua melakukan suatu hal tertentu.

2. Jangan mengungkapkan kekecewaan atau kekesalan, sekalipun hanya sekadar dengan ucapan ‘uh’. “ah”Sebaliknya, bersikaplah rendah hati, dan jangan angkuh.

3. Jangan bersuara lebih tinggi dari suara mereka, jangan memutus pembicaraan mereka, jangan berhohong semasa berbicara dengan mereka, jangan pula mengejutkan mereka saat mereka sedang tidur, selain itu,jangan sekali-kali meremehkan mereka.

4. Berterima kasih atau bersyukurlah kepada keduanya, dan utamakan keredhaan keduanya, daripada keredhaan kita diri sendiri, keredhaan isteri atau anak-anak kita.

5. Lakukanlah perbuatan baik terhadap mereka, dahulukan kepentingan mereka dan berusahalah ‘memaksa diri’ untuk mencari keredhaan mereka.

6. Jagalah  mereka bila sudah tua, bersikaplah lemah lembut dan berusahalah membuatkan  mereka berbahagia, menjaga mereka dari hal-hal yang buruk, serta mendatangkan hal-hal yang mereka sukai.

7. Berikanlah nafkah kepada mereka, bila mana diperlukan. Allah berfirman:

“Dan apabila kamu sekalian menafkahkan harta, yang paling berhak menerimanya adalah orang tua, lalu  kerabat yang terdekat.” (Al-Baqarah : 215)

8. Mintalah izin kepada keduanya, bila hendak bepergian, termasuk untuk melaksanakan ibadah Haji, demikian juga untuk berjihad, bila hukumnya fardhu kifayah.

9. Mendoakan mereka, seperti dinyatakan didalam Al-Qur’an:

“Dan ucapanlah, “Ya Rabbi, berikanlah kasih sayang kepada mereka berdua, sebagaimana menyayangiku di kala kecil.” (Al-Israa’ : 24)[8]

Ingatlah saudaraku,.... orang tua adalah manusia pertama kali yang berbuat baik pada kita, kerana belaian kasih sayang dan lebih-lebih penghambaan diri pada Allah.

Sementara kita,..... hanya memberi balasan, setelah terlebih dahulu kita menerima kebaikan dari mereka. Sehingga, walau bagaimanapun, nilainya tetap sangat berbeza,dan tidak dapat menandingi jasa mereka.

Erti Birrul Waalidain

Perlu ditegaskan kembali, bahawa birrul waalidain (berbakti kepada kedua orang tua), lebih dari sekadar berbuat ihsan (baik) kepada keduanya.


Birrul waalidain atau berbakti kepada orang tua, hanya dapat direalisasikan dengan memenuhi tiga bentuk kewajipan:

-Pertama:
Taat segala perintah orang tua, kecuali dalam hal maksiat.

-Kedua:
Menjaga amanah harta yang diamanahkan orang tua, atau diberikan oleh orang tua.

Ketiga:
Membantu atau menolong orang tua, bila mereka memerlukan.

Bila salah satu dari ketiga kriteria itu diabaikan, maka seseorang belum layak disebut telah berbakti kepada orang tuanya.

Kerana berbakti kepada kedua orang tua lebih merupakan perjanjian, antara sikap kita dengan keyakinan kita. Kita tahu, bahawa mentaati perintah orang tua adalah wajip, selama bukan untuk maksiat.

Bahkan,  perintah melakukan yang mubah, bila itu keluar dari mulut orang tua, berubah menjadi wajib hukumnya.

Kita juga tahu, bahwa harta orang tua harus dijaga, tidak boleh dihamburkan secara percuma, atau bahkan untuk berbuat maksiat.

Kita juga meyakini, bahwa bila orang tua kita kekurangan atau membutuhkan pertolongan, kitalah orang pertama yang wajip menolong mereka.

Oleh sebab itu, Allah menyebut kewajipan berbakti itu sebagai ‘ketetapan’, bukan sekadar ‘perintah’. “Allah telah menetapkan agar kamu sekalian tidak beribadah melainkan kepada-Nya; dan hendaklah kalian berbakti kepada kedua orang tua.” (Al-Israa’ : 23)

Jangan Menderhakainya!

Menderhakai orang tua adalah dosa besardaripada dosa-dosa terbesar.
Dan derhaka terhadap ibu adalah dosa yang jauh lebih besar lagi. Melalui berbagai penjelasan Islam tentang ‘kewajipan kita’ terhadap  ibunda, kita dapat menyedari bahawa berbuat derhaka terhadapnya adalah sebuah tindakan paling memalukan yang dilakukan seorang anak berakal.

Dalam sebuah hadits, Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam bersabda:

“Sesungguhnya Allah mengharamkan sikap derhaka terhadap ibu, dan melarang mengabaikan orang yang hendak berhutang. Allah juga melarang menyebar khabar buruk, terlalu banyak bertanya dan membuang-buang harta.” HR Al-Bukhori VI : 331, Muslim III : 1341, dan Ibnu Hibban dalam Sahihnya XII : 36.


Di sinilah seharusnya ‘kunci kesabaran’ dan tingkat ‘kesedaran’ terhadap syariat-syariat  Allah, juga penghormatan terhadap orang tua, dapat menuntun seseorang itu ,lebih cenderung kepada  jalan mengalah, meskipun dia harus mengorbankan banyak hal, termasuk harta, dan juga cita-citanya.

Selama hal itu dapat membahagiakan  ibu, seharusnya dia berusaha untuk memenuhi kehendaknya. Ingatlah redha Allah ada pada redha orang tua..

Ketika orang tua telah berusia senja.

Pada saatnya, usia juga akan menjadi senja. Kasih ibu, memang tak dapat dihentikan oleh  waktu. Namun sebagai manusia, kekuatannya tidak pernah abadi. Akhirnya,  ibu harus melalui juga masa-masa yang belum pernah dibayangkan selama ini. Kulitnya mulai berkedut, tenaganya mulai jauh berkurang, tulang-tulangnya pun mulai terasa rapuh, suaranya berubah menjadi sengau, tak mampu menstabilkan nada yang keluar.

Saat itulah, ia mulai sangat memerlukan belaian kasih oleh si  anak. Ia mulai memerlukan adanya orang lain di sisinya, untuk menyelesaikan segala hal, termasuk pekerjaan-pekerjaan ringan sekalipun, yang selama ini boleh dia selesaikan seorang diri. Saat itulah, bakti seorang anak menjadi suatu hal yang teramat diperlukan:

“ Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu menggertak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah:”Wahai Rabbku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku di waktu kecil”. (Al-Israa’ : 23-24)

Pada saat usia semakin tua, boleh jadi kepekaan seorang ibu bertambah. Ia lebih mudah tersinggung, lebih mudah melampiaskan amarahnya, lebih mudah tersentuh hatinya hanya oleh kata-kata atau ucapan, yang bila itu diucapkan seorang anak di waktu mudanya, tidak akan diperdulikan sama sekali.

Oleh sebab itu, Al-Qur’an memberikan bimbingan yang demikian sopan dan santunnya, agar seorang anak membiasakan diri berbicara dan bersikap secara baik, sopan santun dan terpuji, terhadap kedua orang tuanya, terutama sekali ibunya.

Suatu hari, Rasulullah naik ke atas mimbar, lalu beliau berkata: “Amin, amin, amin.” seraya, seorang Sahabat bertanya: “Kenapa engkau mengucapkan amin, amin dan amin, wahai Rasulullah?” Beliau menjawab: “Tadi datang Jibril menemuiku, lalu ia berkata: “Barangsiapa yang menjumpai bulan Ramadhan, lalu ia tidak mendapatkan ampunan Allah, maka ia pasti masuk Neraka. Jauhilah hamba-Mu ini dari siksa Neraka.” Akupun berkata: ‘Amin.’ Lalu Jibril berkata lagi: “Barangsiapa yang mendapatkan salah seorang dari kedua orang tuanya, atau keduanya, pada saat mereka sudah berusia lanjut, namun ia tidak berkesempatan berbakti kepada mereka, maka ia pasti masuk Neraka. Jauhilah hamba-Mu ini dari siksa Neraka.” Akupun berkata: ‘Amin.’ Lalu Jibril berkata lagi: “Barangsiapa yang mendengar namaku (Nabi Muhammad) disebutkan, lalu ia tidak membaca sholawat untukku, maka bila ia mati, ia pasti masuk Neraka. Jauhilah hamba-Mu ini dari siksa Neraka.” Akupun berkata: ‘Amin.‘ Diriwayatkan oleh Ibnu Hibban (904), oleh Al-Bukhari dalam Al-Adab Al-Mufrad (646) dan Ibnu Khuzaimah (1888)

-Saat Ibunda Telah Wafat

Ada beberapa wujud butir-butir cinta kasih kepada Ibunda, yang masih dapat kita lakukan waktu bunda sudah terlebih dahulu meninggalkan dunia ini. Semua bentuk cabang cinta kasih itu pada dasarnya lebih bersifat tugas dan kewajipan kita. Dengan atau tanpa muatan cinta kasih, semua tugas itu harus kita pikul. Namun adalah sia-sia, bila kita melaksanakan semuanya tanpa landasan cinta kepadanya.

Berikut ini, kita bahas beberapa di antaranya:

-Pertama:
Melaksanakan perjanjian dan pesanan Ibunda.

Diriwayatkan dari Syaried bin Suwaid Ats-Tsaqafi, bahwa ia menuturkan, “Wahai Rasulullah! Ibuku pernah berpesan kepadaku untuk memerdekakan seorang budak (hamba sahaya) wanita yang beriman. Aku memiliki seorang budak wanita berkulit hitam. Apakah aku harus memerdekakannya?” “Panggil dia.” Sabda Rasululloh Shollallahu’alaihi Wasallam. Ketika  wanita itu datang, beliau bertanya, “Siapa Rabbmu?” Budak wanita itu menjawab, “Allah.” “Lalu, siapa aku?” Tanya Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam lagi. Wanita itu menjawab, “Engkau adalah Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam.” Beliaupun bersabda, “Merdekakan dia. Karena dia adalah wanita mukminah.” HR. Abu Dawud dan An-Nasaai.

-Kedua:
Mendoakan ibu, dan membacakan selawat serta memohonkan keampunan baginya.

Ibnu Rabi’ah meriwayatkan: Ketika kami sedang duduk-duduk bersama Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam, tiba-tiba datanglah seorang lelaki dari kalangan Bani Salamah bertanya, “Wahai Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam! Apakah masih tersisa bakti kepada kedua orang tuaku setelah mereka meninggal dunia?” Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam menjawab, “Ya. Bacakanlah selawat untuk mereka, mohonkanlah ampunan untuk mereka, tunaikan perjanjian mereka, peliharalah silaturrahim yang biasa dipelihara dikala mereka masih hidup, juga, hormati sahabat-sahabat mereka.” HR. Al-Hakim dalam Al-Mustadrakh IV : 155, dan beliau berkata, “Hadits ini sahih berdasarkan sistem periwayatan Al-Bukhari dan Muslim, namun keduanya tidak mengeluarkan hadits tersebut. Adz-Dzahabi berkata, “Sahih.”

Abu Hurairah meriwayatkan: Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam bersabda: “Sesungguhnya, Allah Azza wa Jalla boleh sahaja mengangkat darjat seorang hamba yang shalih di Syurga kelak. Si hamba itu akan bertanya, “Ya Rabbi, bagaimana aku dapat mendapatkan derjat sehebat ini?” Allah berfirman, “Kerana permohonan keampunan dari anakmu.” HR. Ahmad dan Ath-Thabrani dalam Al-Awsath. Disebutkan oleh Al-Haitsami dalam Majma’uz Zawaa-id X : 210.

Salah satu dari tanda cinta kasih kita kepada ibu adalah munculnya pengharapan agar si ibu selalu hidup berbahagia. Bila ia sudah meninggal dunia, kita juga sentiasa mendoakannya, membacakan selawat untuknya serta memohonkan keampunan untuknya.

Semua perbuatan tersebut bukanlah hal-hal yang remeh. Dan juga, amat jarang anak yang mampu secara tekun melakukan semua kebajikan tersebut.

Padahal, jika dilihat dari segi kelayakan, dan segi kesempatan serta kemampuan, sudah seharusnya  setiap anak berusaha melakukannya.

Dari segi ruang waktu, semua amalan tersebut tidak memerlukan banyak waktu. Sekadar perhatian dan kesedaran, yang sangat dituntut. Bila seorang anak merasa sangat kurang berbakti kepada kedua orang tuanya, inilah kesempatan yang masih terbuka lebar, untuk menutupi kekurangan tersebut, selama hayat masih dikandung badan. Barakahkanlah waktu dengan bijak saudara ku....

-Ketiga:
Memelihara hubungan baik, dengan teman dan kerabat ibu.

Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam bersabda, “Barangsiapa yang tetap ingin menjaga hubungan silaturahim dengan ayahnya yang sudah wafat, hendaknya ia menjaga hubungan baik dengan sahabat-sahabat  ayahnya yang masih hidup.” HR. Abu Ya’la. Lihat penjelasannya dalam Silsilah Al-Ahadits Ash-Shahihah nombor 1342.

-Keempat:
Melaksanakan beberapa ibadah untuk kebaikan  ibu.

Sa’ad bin Ubadah pernah bertanya, “Ibuku sudah meninggal dunia. Sedekah apa yang terbaik, yang boleh aku lakukan untuknya?” Rasulullah Shollallahu’alaihi Wasallam menjawab, “Air. Gali saja sumur. Lalu katakan: ‘pahala penggunaan sumur ini, untuk ibu Saad.” HR. Abu Dawud dan An-Nasaa'i.

Demikianlah sedikit tentang hubungan dengan ibu yang menjadi salah satu dari kedua orang tua kita.  Mudah-mudahan bermanfaat……

Tiada ulasan:

Catat Ulasan