Photobucket

salam ukhwah kepada semua,salam perkenalan dan salam persahabata...

Bismillahirahmaanirrahiim

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillahi Rabbil A’laamiin,Pertama Sekali Kita Panjatkan Puji Kesyukuran Kita Kepada Allah Swt, Yang Telah Melimpahkan Rahmat Dan Hidayahnya Kepada Kita,Sehinggalah Kita Dapat Mengetahui Haq Dan Bathil,Halal Dan Haram. Juga Pada Saat Ini Kita Masih Lagi Diberikan Kesempatan Untuk Hidup Dimuka Bumi Ini.

Keduanya , Selawat Dan Salam Kita Curahkan Kepada Junjungan Besar Nabi Mhammad Saw, Juga Segenap Kepada Ahli Keluarganya,Para Sahabat-Sahabatnya , Para Tabi’in Tabi’ahum Waman Tabi’ahum Bi Ihsanin Ila Yaumiddin,Para A’lim Ulama’ , Al,Ulama’ Warosatul Anbiya’, Dan Juga Kepada Semua Pejuang Agama Yang Telah Memperjuangkan Agama Allah Ini ,Sehinggalah Sampai Kepada Kita, Yang Masih Lagi Mendapat Cebisan-Cebisan Agama Ini. Atas Semua Amal Soleh Mereka,Niat Baik Mereka , Perjuangan Mereka, Kita Syukuri Dan Kita Doakan Semoga Allah Membalas Jasa Baik Mereka Dengan Balasan Yang Lebih Baik. Aamiin..

Selasa, 20 September 2011

PEMBAHAGIAN KHABAR


Pembahagian khabar dilihat kepada orang yang disandarkan. 
Khabar (hadis) terbahagi 3 bila dilihat kepada orang yang disandarkan: 
Marfu ialah: Hadis yang disandarkan kepada Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam, terbahagi kepada 2: Marfu sharih dan Marfu undang-undang. 
Marfu sharih ialah: Hadis yang disandarkan kepada Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam secara langsung baik perkataan atau perbuatan atau taqrir atau sifat atau khuluqnya penciptaannya (akhlaknya). 
Contoh perkataan sabda Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam: 
"Sesiapa yang berbuat amalan yang tidak ada dasar perintahnya dari kami maka ia tertolak". 
Contoh perbuatan Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam: 
"Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam biasa apabila masuk rumahnya ia bermula dengan bersiwak (gosok gigi)". 
Contoh penetapan (taqrir) Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam: 
Taqrir beliau terhadap jawapan seorang budak perempuan ketika beliau bertanya di mana Allah? dia menjawab: Di langit. Lalu Rasulullah mentaqrirkan terhadap yang demikian. Dan yang termasuk ini juga seluruh perkataan atau perbuatan sahabat yang Rasulullah ketahui tapi beliau shallallahu 'alaihi wa sallam diam terhadapnya (tidak mengingkari) maka hukumnya marfu sharih dan termasuk taqrir. 
Contoh sifat akhlaknya. 
Adalah nabi shallallahu 'alaihi wa sallam orang yang paling dermawan di antara manusia dan yang paling berani di antara manusia. Apa-apa yang beliau diminta beliau tidak pernah katakan jangan / tidak boleh dan beliau selalu berseri-seri, lembut perawatakannya dalam perkara jika ada dua pilihan melainkan beliau mempunyai yang paling mudah kecuali kalau dosa maka beliaulah orang yang paling menjauhinya daripada yang lain. 

Contoh sifat dirinya: 
Bahawasanya Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam adalah orang yang tidak tinggi dan tidak pendek (sedang) rambutnya separas bahu, lebat menutupi dua telinganya, janggutnya rapi dan sedikit beruban. 
Marfu undang-undang ialah: Sesuatu yang dihukumi marfu kepada Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam. 
Diantaranya adalah: 
1. Perkataan sahabat apabila tidak berpunca dari pendapatnya (ra'yu) dan bukan tafsiran dan tidak dikenali sebagai orang yang mengambil cerita Isra'iliyat. 
Contoh: Perkatan sahabat seperti khabar tentang tanda-tanda kiamat atau keadaan hari kiamat atau hari pembalasan (ini namanya marfu 'undang-undang). 
Jika berpunca dari pendapatnya (ra'yu) maka dinamakan mauquf.Dan jika berbentuk tafsir maka hukumnya sama dan tafsirnya dinamakan tafsir mauquf. Dan jika orangnya terkenal dengan seorang yang mengambil cerita Isra'iliyat maka hukumnya tarraddud (saling bertolak belakang) antara khabar Isra'iliyat atau hadis marfu ', maka tidak boleh diyakini sebagai hadis kerana masih diragukan. Seperti Abadalah (orang yang namanya berawalan Abdul) seperti Abdullah bin Umar bin Khattab dan Abdullah bin Amru bin Al Ash, mereka adalah orang yang mengambil cerita-cerita Isra'iliyat dari Ka'ab dan lain-lain. 
2. Perbuatan sahabat apabila tidak berpunca dari pendapatnya, seperti solat khusuf yang dilakukan Ali dengan ruku 'melebihi dari dua dalam satu rakaat. 
3. Sahabat menyandarkan sesuatu kepada masa Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam dan tidak disebutkan bahawasanya ia tahu hal itu seperti perkataan Asma' binti Abu Bakar: 
"Kami pernah menyembelih seekor kuda pada zaman Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam di Madinah lalu kami memakannya". 
1. Sahabat berkata tentang sesuatu bahawasanya itu termasuk Sunnah seperti perkataan Ibnu Mas'ud 
"Termasuk sunnah tasyahhud dipelankan, maksudnya dalam solat". 
Jika tabi'in yang berkata maka boleh marfu 'boleh mauquf, seperti perkataan Ubaidillah bin Abdullah bin Atabah bin Mas'ud. 
"Yang sunnah, Imam berkhutbah pada hari 'Aidil Fitri dan' Aidil Adha dua kali yang ia selangi dengan duduk". 
1. Perkataan sahabat, 
seperti: 
"Kami diperintahkan atau kami dilarang atau manusia diperintahkan atau yang seumpamanya" 
seperti perkataan Ummu 'Athiyah: 
"Kami diperintahkan supaya kami mengajak keluar para perawan pada solat Aidilfitri dan iedul adha". 
Dan perkataannya: 
Kami dilarang (para wanita) mengiringi jenazah tetapi tidak dikeraskan larangannya terhadap kami. 
Dan perkataan Ibnu Abbas: 
Manusia diperintahkan agar menamatkan waktu haji mereka di ka'bah. 
Dan perkatan Anas: 
Kami diberikan batas waktu mencukur kumis, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan bulu kemaluan tidak lebih dari 40 malam. 
2. Sahabat menghukumi terhadap sesuatu bahawasanya itu maksiat seperti perkataan Abu Hurairah tentang orang yang keluar masjid setelah azan: 
"Adapun orang ini telah derhaka kepada Abul Qosim (Muhammad shallallahu 'alaihi wa sallam)". 
Begitu pula kalau sahabat menghukumi terhadap sesuatu bahawasanya itu termasuk ketaatan atau mengatakan sesuatu itu bukan maksiat atau ketaatan kerana yang demikian tidak mungkin dikatakan sahabat melainkan mereka mengetahui nashnya dari nabi shallallahu 'alaihi wa sallam 
3. Perkataan mereka (sahabat) dari sahabat dengan dimarfukan haditsnya atau riwayatnya seperti perkataan Sa'id bin Jubair dari Ibnu Abbas, ia berkata: 
"Ubat itu ada dalam tiga: Minum madu, jarum bekam dan besi panas (dibakar) dan umatku dilarang dengan besi panas" 
Dan perkataan Sa'id bin al-Musayyab dari Abu Hurairah: 
"Fitrah itu lima atau lima dari fitrah: khitan, mencukur bulu kemaluan, mencabut bulu ketiak, memotong rambut dan mencukur kumis". 
Dan begitu pula perkataan mereka dari sahabat dengan cara penyampaian hadis atau menerima hadis atau menyandarkan kepadanya dan yang sepertinya kerana semua ibarat ini termasuk undang-undang marfu 'sharih walaupun tidak secara langsung dalam penyandaran kepada nabi shallallahu' alaihi wa sallam tetapi ada dugaan itu dari nabi shallallahu ' alaihi wa sallam. 
Mauquf ialah: Hadis yang disandarkan kepada sahabat tetapi tidak ditetapkan baginya undang-undang marfu '. 
Seperti perkatan Umar bin Khattab: 

Islam hancur kerana tergelincirnya seorang yang alim, jidalnya orang munafik dengan Al-Quran dan undang-undang para imam-imam yang sesat. 
Maqthu 'ialah: Perkataan yang disandarkan kepada tabi'in dan orang yang selepasnya (tabiut tabiin). 
Seperti perkataan Ibnu Sirin: 

Sesungguhnya ilmu ini (sanad) adalah agama, maka lihatlah dari mana kamu mengambil dien (sanad) mu ini. 
Dan perkataan Malik: 
Tinggalkanlah amalan-amalan yang tidak nampak selama tidak baik untukmu agar engkau lakukan secara nampak. 

Sumber : Lembaga Ilmu Dakwah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan