Photobucket

salam ukhwah kepada semua,salam perkenalan dan salam persahabata...

Bismillahirahmaanirrahiim

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillahi Rabbil A’laamiin,Pertama Sekali Kita Panjatkan Puji Kesyukuran Kita Kepada Allah Swt, Yang Telah Melimpahkan Rahmat Dan Hidayahnya Kepada Kita,Sehinggalah Kita Dapat Mengetahui Haq Dan Bathil,Halal Dan Haram. Juga Pada Saat Ini Kita Masih Lagi Diberikan Kesempatan Untuk Hidup Dimuka Bumi Ini.

Keduanya , Selawat Dan Salam Kita Curahkan Kepada Junjungan Besar Nabi Mhammad Saw, Juga Segenap Kepada Ahli Keluarganya,Para Sahabat-Sahabatnya , Para Tabi’in Tabi’ahum Waman Tabi’ahum Bi Ihsanin Ila Yaumiddin,Para A’lim Ulama’ , Al,Ulama’ Warosatul Anbiya’, Dan Juga Kepada Semua Pejuang Agama Yang Telah Memperjuangkan Agama Allah Ini ,Sehinggalah Sampai Kepada Kita, Yang Masih Lagi Mendapat Cebisan-Cebisan Agama Ini. Atas Semua Amal Soleh Mereka,Niat Baik Mereka , Perjuangan Mereka, Kita Syukuri Dan Kita Doakan Semoga Allah Membalas Jasa Baik Mereka Dengan Balasan Yang Lebih Baik. Aamiin..

Rabu, 7 September 2011

يأجوج ومأجوج

                               





Al Hafizh Ibnu Hajar mengatakan bahawa mereka adalah dua kabilah dari keturunan Yafits bin Nuh, asal kedua-duanya adalah keturunan dari Adam dan Hawa. Sedangkan dalam fatwa al Lajnah Ad Daiimah Lil Buhuts wa al Ifta disebutkan bahawa ya'juj dan ma'juj ini terletak di benua Asia, sebelah utara China.
Amin Muhammad Jamaludin didalam kitabnya "Umur Umat Islam" mengatakan bahawa mereka adalah keturunan Yaftits bin Nuh.Kerana Nabi Nuh mempunyai tiga orang anak, iaitu Ham, yang menjadi nenek moyang orang Habsyi (Afrika). Anak kedua bernama Sam, yang menjadi nenek moyang bangsa Arab, Parsi dan Rom. Sedangkan anak ketiga bernama Yafits yang menjadi nenek moyang bangsa Turki.
Kerana Ya'juj dan Ma'juj adalah keturunan pakcik-pakcik dari Turki (iaitu bangsa-bangsa Cina, Russia, Mongolia. Bermuka lebar, bermata sepet (kecil), berambut perang (hitam keputih-putihan atau keruh seperti awan), seolah-olah- akan wajah mereka adalah seperti warna kayu yang bulat. Ciri-ciri mereka yang seperti itu telah diterangkan oleh Rasulullah S.A.W dalam hadis marfu 'yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam musnadnya dari Abu Harmalah dari bibinya.
Dimana mereka sekarang?

Allah swt berfirman:
"Hingga apabila dia telah sampai di antara dua buah gunung, dia mendapati di hadapan kedua bukit itu suatu kaum yang hampir tidak mengerti pembicaraan. Mereka berkata: "Hai Dzulqarnain, sesungguhnya Ya'juj dan Ma'juj itu orang-orang yang membuat kerosakan di muka bumi, maka dapatkah kami memberikan sesuatu pembayaran kepadamu, supaya kamu membuat dinding antara kami dan mereka?" Dzulkarnain berkata: "Apa yang telah dikuasakan oleh Tuhanku kepadaku terhadapnya adalah lebih baik, maka tolonglah aku dengan kekuatan (manusia dan alat-alat), agar aku membuatkan dinding antara kamu dan mereka. "(QS. Al-Kahfi: 93 - 95)

Ya'juj dan Ma'juj terkurung di belakang dinding yang dibina oleh Dzulqornain untuk mereka kerana mereka banyak melakukan kerosakan dan kejahatan di muka bumi.
Dinding penghalang itu tebal, teguh dan tinggi menjulang yang diperbuat dari besi dan tembaga yang dicampur, sehingga mereka tidak dapat melubanginya kerana sangat tebalnya dan tidak pula dapat memanjatnya kerana sangat tinggi dan licinnya.Dinding tersebut dibina antara dua sekatan yang besar iaitu dua gunung yang besar.
Lalu dimanakah letak dinding ini?
Ibnu Abbas, tinta umat dan ahli tafsir Al-Quran mengatakan bahawa ia (dinding itu) terletak di persimpangan negeri Turki dengan Rusia, berdekatan dengan pergunungan kaukasus. "Pegunungan Kaukasus tingginya berkisar antara 1000 sampai dengan 3000 meter)

Ini adalah Pegunungan Kaukasus yg menjadi salah satu Penghalang Tempat terkurungnya Ya'juj wa Ma'juj dari Peradaban manusia
Walaupun demikian, lebih baik bagi kita untuk mengatakan bahawa tidak ada seorang pun yang akan dapat atau mampu mencapai tempat mereka, sebagaimana halnya siapa pun tidak akan dapat mencapai tempat dajjal yang sampai sekarang masih terkurung itu. Kerana keluarnya mereka semua adalah sebuah 'masalah takdir "yang mempunyai masa yang sudah maklum dan ditentukan di dalam Lauh Mahfuz.

Firman Allah swt:
"Dzulqarnain berkata:" Ini (dinding) adalah rahmat dari Tuhanku, maka apabila sudah datang janji Tuhanku, dia akan menjadikannya hancur luluh dan janji Tuhanku itu adalah benar ".(Surah Al-Kahfi: 98)
Tapi ada pula yang mengatakan bahawa Ya'juj dan Ma'juj adalah serupa binatang, bukan ketrunan Adam A.S .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan