Nama:
Imam Alhafiz Abi Abdirrahman Ahmad bin syu'aib Annasa'i
Kunniyah
beliau: Abi Abdirrahman
Nasab
beliau: An Nasa `i dan An Nasawi, iaitu nisbah kepada negeri asal beliau,
tempat beliau di lahirkan. Satu bandar bahagian dari Khurasan.
Tarikh
lahir: Tahun 215 hijriah
-Sifat-sifat
beliau:
Imam
An Nasa `i merupakan seorang lelaki yang tampan, berwajah bersih dan segar,
wajahnya seakan-akan lampu yang menyala. Beliau adalah seorang tokoh yang
berkarisma dan tenang, berpenampilan yang sangat menarik.
Keadaan
itu kerana beberapa faktor, antaranya, dia sangat memperhatikan keseimbangan
dirinya dari segi makanan, pakaian, dan kesenangan, minum sari intipatii
buah-buahan yang baik dan banyak makan ayam.
-Aktiviti
beliau dalam menimba ilmu :
Imam
Nasa `i memulakan menuntut ilmu lebih awal, kerana beliau mengadakan perjalanan
ke Qutaibah bin Sa'id pada tahun 230 hijriah, pada waktu itu beliau berumur 15
tahun. Beliau tinggal di sisi Qutaibah di negerinya Baghlan selama setahun dua
bulan, sehingga beliau boleh menimba ilmu darinya begitu banyak dan boleh
meriwayatkan hadis-hadisnya.
Imam
Nasa `i mempunyai hafalan dan kefahaman yang jarang dimiliki oleh orang-orang
pada zamannya, sebagaimana beliau mempunyai kesedaran dan ketelitian yang
sangat dalam. maka beliau boleh meriwayatkan hadis-hadis dari ulama-ulama
kibar, berjumpa dengan para imam huffazh dan yang lain, sehingga beliau dapat
menghafal banyak hadis, mengumpulkannya dan menuliskannya, sehingga akhirnya
beliau memperoleh darjat yang sesuai dalam disiplin ilmu ini.
Beliau
telah menulis hadis-hadis dha'if, sebagaimana beliau pun telah menulis hadis-hadis
sahih, padahal pekerjaan ini hanya dilakukan oleh ulama pengkritik hadith,
tetapi imam Nasa `i mampu untuk melakukan pekerjaan ini, bahkan beliau memiliki
kekuatan kritikan yang detail dan tepat , sebagaimana yang di gambarkan oleh al
Hafizh Abu Talib Ahmad bin Sazhr; 'siapa yang dapat bersabar sebagaimana
kesabaran An Nasa `i? dia memiliki hadis Ibnu Lahi'ah dengan terperinci - iaitu
dari Qutaibah dari Ibnu Lahi'ah-, maka dia tidak meriwayatkan hadis darinya.
'Maksudnya kerana keadaan Ibnu Lahi'ah yang dha'if.
Dengan
ini menunjukkan, bahawa kecenderungan beliau bukan hanya memperbanyakkan
riwayat hadits semata-mata, akan tetapi beliau berkeinginan untuk memberikan
nasihat dan mensterilkan syari'at (dari bid'ah dan hal-hal yang diada-adakan)
Sebagaimana
imam Nasa `i selalu berhati-hati dalam mendengar hadis dan selalu selektif
dalam meriwayatkannya. Maka ketika beliau mendengar dari al-Haris bin Miskin,
dan banyak meriwayatkan darinya, akan tetapi beliau tidak mengatakan; 'telah
menceritakan kepada kami,' atau 'telah mengkhabarkan kepada kami,' secara tidak
teratur, akan tetapi dia selalu berkata; 'dengan cara membacakan kepadanya dan
aku mendengar. 'Para ulama menyebutkan, bahawa faktor imam Nasa `i melakukan
perkara tersebut kerana terdapat kerenggangan antara imam Nasa` i dengan
al-Haris, dan tidak membolehkan baginya untuk menghadiri majlis al-Haris,
kecuali beliau mendengar dari belakang pintu atau lokasi yang membolehkan
baginya untuk mendengar bacaan qari 'dan beliau tidak dapat melihatnya.
-Rehlah
beliau
Imam
Nasa `i mempunyai lawatan ilmiah yang cukup luas, beliau berkeliling kebeberapa
negeri-negeri Islam, baik di timur mahupun di barat, sehingga beliau dapat
mendengar dari banyak orang yang mendengar hadis dari para hafiz dan syeikh.
Di
antara negeri yang beliau lawati adalah seperti berikut;
1.
Khurasan
2.
Iraq; Baghdad, Kufah dan Basrah
3.
Al Jazirah; iaitu Haran, Maushil dan sekitarnya.
4.
Syam
5.
Sempadan; iaitu sempadan wilayah negeri Islam dengan kuasa Ramawi
6.
Hijaz
7.
Mesir
-Guru-guru
beliau
Kemampuan
intelektual Imam Nasa'i menjadi amat berharga dalam masa lawatan ilmiahnya.
Namun demikian, awal proses pembelajarannya di daerah Nasa ' tidak boleh
ditepikan begitu saja, kerana di kawasan inilah, beliau mengalami proses
pembentukan intelektual, sementara masa lawatan ilmiahnya dinilai sebagai
proses dan perkembangan pengetahuan.
Di
antara guru-guru beliau, yang teradapat di dalam kitab sunannya adalah seperti
berikut;
1.
Qutaibah bin Sa'id
2.
Ishaq bin Ibrahim
3.
Hisyam bin 'Ammar
4.
Suwaid bin Nasr
5.
Ahmad bin 'Abdah Adl Dabbi
6.
Abu Thahir bin as Sarh
7.
Yusuf bin 'Isa Az Zuhri
8.
Ishaq bin Rahawaih
9.
Al-Harith bin Miskin
10.
Ali bin Kasyram
11.
Imam Abu Dawud
12.
Imam Abu Isa at Tirmidzi
Dan
yang lain.
-Murid-murid
beliau :
Murid-murid
yang mendengar majlis ilmu beliau dan pelajaran hadis beliau adalah;
1.
Abu al Qasim al Thabarani
2.
Ahmad bin Muhammad bin Isma'il An Nahhas an Nahwi
3.
Hamzah bin Muhammad Al Kinani
4.
Muhammad bin Ahmad bin Al Haddad asy Syafie
5.
Al Hasan bin Rasyiq
6.
Muhmmad bin Abdullah bin Hayuyah An Naisaburi
7.
Abu Ja'far al-Thahawi
8.
Al Hasan bin al Khadir Al Asyuti
9.
Muhammad bin Muawiyah bin al Ahmar al Andalusi
10.
Abu basyar ad Dulabi
11.
Abu Bakr Ahmad bin Muhammad as Sunni.
Dan
yang lain .
Pandangan
para ulama terhadap beliau
Dari
kalangan ulama sezaman beliau dan murid-muridnya banyak yang memberikan pujian
dan sanjungan kepada beliau, di antara mereka yang memberikan pujian kepada
beliau adalah;
1.
Abu 'Ali An Naisaburi menuturkan;' beliau adalah tergolong dari kalangan imam
kaum muslimin. 'Sekali waktu dia menuturkan; beliau adalah imam dalam bidang
hadith dengan tidak ada pertentangan.'
2.
Abu Bakr Al Haddad Asy Syafi 'menuturkan;' aku redha dia sebagai hujjah antara
aku dengan Allah Taala. '
3.
Manshur bin Ismail dan At Thahawi menuturkan; 'beliau adalah salah seorang imam
kaum muslimin.'
4.
Abu Sa'id bin yunus menuturkan; 'beliau adalah seorang imam dalam bidang
hadith, tsiqah, tsabit dan hafiz.'
5.
Al Qasim Al Muththarriz menuturkan; 'beliau adalah seorang imam, atau berhak
mendapat gelaran imam.'
6.
Ad-Daruquthni menuturkan; 'Abu Abdirrahman lebih di dahulukan dari semua orang
yang di sebutkan dalam disiplin ilmu ini pada masanya.'
7.
Al Khalili menuturkan; 'beliau adalah seorang hafiz yang kuat hafalannya
(berkemampuan), di redhai oleh para hafidzh, para ulama sepakat atas kekuatan
hafalannya, ketekunannya, dan perkataannya boleh dijadikan sebagai sandaran
dalam masalah jarhu wa ta'dil.'
8.
Ibnu Nuqthah menuturkan; 'beliau adalah seorang imam dalam disiplin ilmu ini.'
9.
Al Mizzi menuturkan; 'beliau adalah seorang imam yang menonjol, dari kalangan
para hafiz, dan para tokoh yang terkenal.
Hasil
karya beliau
Imam
Nasa `i mempunyai beberapa hasil karya, antaranya adalah;
1.
As Sunan As Shughra
2.
As Sunan Al Kubra
3.
Al Kuna
4.
Khasha `isu 'Ali
5.
'Amalu Al Yaum wa Al Lailah
6.
At Tafsir
7.
Adl Dlu'afa wa al Matrukin
8.
Tasmiyatu Fuqaha `i Al Amshar
9.
Tasmiyatu man lam yarwi 'anhu ghaira rajulin wahid
10.
Dzikru man haddatsa 'anhu Ibnu Abi Arubah
11.
Musnad 'Ali bin Abi Talib
12.
Musnad Hadis Malik
13.
Asma `u ar Ruwah wa at tamyiz bainahum
14.
Al Ikhwah
15.
Al Ighrab
16.
Musnad Manshur bin Zadzan
17.
Al Jarhu wa ta'di
-Kewafatan
beliau
Setahun
menjelang kewafatannya, beliau berpindah dari Mesir ke Damsyik. Dan nampaknya
tidak ada persetujuan ulama tentang tempat meninggal beliau. Al-Daruqutni
berkata, beliau di Makkah dan dikebumikan di antara Safa dan Marwah. Pendapat
yang senada dikemukakan oleh Abdullah bin Mandah dari Hamzah al-'Uqbi
al-Mishri.
Sementara
ulama yang lain, seperti Imam al-Dzahabi, menolak pendapat tersebut. Beliau
berkata, Imam al-Nasa'i meninggal di Ramlah, suatu daerah di Palestin. Pendapat
ini disokong oleh Ibn Yunus, Abu Ja'far al-Thahawi (murid al-Nasa'i) dan Abu
Bakar al-Naqatah.
Menurut
pandangan terakhir ini, Imam al-Nasa'i meninggal pada tahun 303 H dan
dikebumikan di Bait al-Maqdis, Palestin. Inna lillah wa Inna Ilaihi Rajiun.
Semoga segala usaha-usahanya dalam memikul wasiat Rasullullah menyebarluaskan
hadis mendapatkan balasan yang setimpal di sisi Allah. Amiiin. . .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan